Om de vindbaarheid van je business of website in Google te verhogen zet je best in op SEO: search engine optimization. Hiervoor hoef je heus geen SEO-specialist onder de arm te nemen. Hoger scoren in zoekmachines kan je namelijk op een eenvoudige manier zelf én volledig gratis. Heb je je eigen webteksten geschreven of ben je dit van plan? Houd dan zeker rekening met deze SEO-copywritingtips.
WAT IS SEO-COPYWRITING?
Je content (blogs, webteksten …) in die mate optimaliseren dat je website hoger zal scoren in zoekmachines als Google. Bij SEO-copywriting moet je een goed evenwicht vinden tussen tekst die zowel zoekmachinevriendelijk is als aangenaam om te lezen door mensen. Je mag je lezer uiteraard nooit uit het oog verliezen. Je wil in de eerste plaats aangename content hebben die je bezoekers informeert, inspireert of aanzet tot handelen.
TIP 1: KIES DE JUISTE KEYWORDS
Alles valt of staat met een goed keyword- of zoekwoordenonderzoek. Je kan lukraak een tekst schrijven maar je doet er goed aan een zoekterm in je tekst te integreren waarop ook écht gezocht wordt.
Hoe achterhaal je de juiste keywords?
- Gebruik (gratis) keywordtools. Je hoeft absoluut geen geld uit te geven om goede zoektermen te achterhalen. Tools zoals Ubersuggest kan je (beperkt) gratis gebruiken.
- Houd rekening met het zoekvolume (het aantal zoekopdrachten voor een bepaalde zoekterm in een tijdspanne van een maand). Hoe hoger, hoe beter? Toch niet. De moeilijkheidsgraad van de zoekterm is ook een belangrijke factor. Een zeer populair keyword betekent ook meer concurrentie. Grote bedrijven die werken met SEO-specialisten zullen doorgaans veel meer SEO-tips en -tricks achter de hand hebben dan jij. Je kiest dus beter een zoekterm waarop wel veel wordt gezocht maar eentje die minder voor de hand liggend is en waarop dus ook minder concurrentie is.
Hoe zet je je keywords op de juiste manier in?
- Prop je teksten niet vol met zoektermen. De tijd van keywordstuffing is voorbij en overoptimalisatie wordt bovendien bestraft door Google.
- Focus op 1 keyword per webpagina.
- Gebruik dit keyword zowel in je titel als je tussentitel(s).
- Gebruik dit keyword 1x per 100 woorden.
TIP 2: SCHRIJF EEN GOEDE EN DUIDELIJKE PAGE TITLE EN META DESCRIPTION
Een page title en een meta description is de info die potentiële bezoekers of klanten zien wanneer ze de zoekresultaten in Google bekijken. Deze info wordt echt gescand dus het is heel belangrijk dat je de titel en omschrijving heel aantrekkelijk, to the point en duidelijk maakt. Verwerk je hoofdkeyword bij voorkeur in zowel de titel als de beschrijving. Houd daarbij rekening met het aantal karakters:
- page title: 30-65 karakters
- meta description: 70-155 karakters
tip 3: SEO-COPYWRITING: lang, LANGER, LANGST
De lengte van je teksten is erg belangrijk: hoe langer, hoe liever. Volgens experts zou je per artikel minstens 350 woorden moeten gebruiken. Voor onderwerpen of zoektermen waarop meer concurrentie is, schrijf je best teksten van minstens 800 woorden. Dit wil echter niet zeggen dat je zomaar wat kan schrijven. Content die niet relevant is, straft Google af. Je bezoekers zullen namelijk sneller afhaken en wegklikken van je website.
Zo’n lange tekst schrijven is geen sinecure. Writer’s block? Ik ben er om jou te helpen.
TIP 4: CREËER GOEDE, RELEVANTE EN KWALITATIEVE CONTENT
Eén van de belangrijkste pijlers van SEO-copywriting is goede content. Irriteer je bezoekers niet met té lange teksten, herhaling, keywords die erg onnatuurlijk in je teksten gegoten zijn of onduidelijke content.
Lange teksten zijn een plus maar kwaliteit haalt het nog steeds van kwantiteit.
TIP 5: blog o’CLOck
Blogs zijn al langer hip en trending. Maar een nog betere reden om een blogpagina te integreren in je website is dat het helpt om hoger te scoren in Google.
- Schrijf 1 à 2 blogs per maand. Hierdoor creëer je nieuwe content op je website. Nieuwe content zorgt ervoor dat je website relevanter is en hoger zal scoren in Google.
- Herwerk je bestaande blogs regelmatig. Je content vernieuwen is belangrijk op het vlak van SEO. Je hoeft je blogs daarom niet helemaal opnieuw te schrijven. Vaak volstaat het om titels en zinsconstructies aan te passen en je afbeeldingen te vernieuwen. Ga desnoods na of je de juiste keywords hebt gekozen toen je de blog voor het eerst schreef en pas eventueel aan waar nodig.
- Door middel van een blog toon je aan dat je een bepaalde expertise hebt in een onderwerp. Hierdoor wek je het vertrouwen van potentiële klanten en zal je hen eventueel aanzetten tot het aankopen van je producten of tot het gebruikmaken van je diensten.
TIP 6: MAAK JE PAGINA’S GEBRUIKSVRIENDELIJK
Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is voor je bezoekers.
- Houd het simpel
- Zorg voor een goede leesbaarheid:
- voldoende witruimte tussen regels
- voldoende titels en tussentitels
- opsommingstekens
- voldoende call-to-actions
- vetgedrukte woorden of zinnen
- Gebruik afbeeldingen en infographics
HET EFFECT VAN SEO-COPYWRITING
Heb je bovenstaande tips toegepast op jouw webteksten? De volgende stap is geduldig afwachten. SEO vraagt tijd. Verwacht dus geen mirakels na 1 dag. Vaak duurt het tot enkele maanden vooraleer je de vruchten van je werk kan plukken en je jouw website effectief hoger in de zoekresultaten zal zien verschijnen.
SEO-copywriting is bovendien omvangrijk. Bovenstaande tips lichten dus echter maar een tipje van de sluier op. Ik pas nog veel meer SEO-tips en -tricks toe op jouw webteksten. Contacteer me vrijblijvend voor SEO-copywriting of voor een SEO-optimalisatie van jouw bestaande teksten.