Tips voor copywriting nodig? Veel ondernemers worstelen met het schrijven van teksten. Maar je kan er niet onderuit: je hebt teksten nodig voor je website, je catalogus, je sociale media … Je kan mij natuurlijk inhuren als freelance copywriter: probleem opgelost. Of je probeert het gewoon eens zelf. Ook al zit schrijven niet meteen in je DNA, met deze ultieme tips voor copywriting kan jij makkelijk aan de slag.
COPYWRITINGTIP 1: BEGIN MET DE BELANGRIJKSTE INFORMATIE
Bij copywriting (voor webteksten) geldt het principe van de omgekeerde piramide: je begint met de belangrijkste informatie en je eindigt met de minst belangrijke informatie.
Waarom? Simpel: mensen hebben doorgaans weinig tijd en willen zo snel mogelijk een antwoord op hun zoekvraag vinden of de informatie waarnaar ze op zoek zijn.
Slechts een klein percentage van je bezoekers zal je blog, artikel of webtekst van a tot z lezen.
Wanneer je bezoekers niet onmiddellijk de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn, zullen ze sneller wegklikken van je website. Dit levert je op termijn een slechtere score op in de zoekresultaten van Google.
Zorg er dus voor dat ze de essentiële informatie al hebben bij het lezen van je inleiding of eerste alinea.
DON’T
Je tekst opbouwen zoals je het vroeger op school hebt geleerd. Starten deed je meestal met de minst belangrijke informatie want, ja, je ging ervan uit dat je lezer de hele tekst ging lezen. Het ultieme antwoord op de hamvraag moest je dan ook bewaren tot het slot van je tekst. Vergeet dus de klassieke inleiding-midden-slot-regel en doe gewoon exact het omgekeerde.
do
Zet de meest essentiële info in je inleiding of eerste alinea. Probeer – als dit enigszins lukt en niet nadelig is voor de leesbaarheid van je tekst – in die alinea de belangrijkste zin vooraan te zetten. In die zin probeer je dan weer het belangrijkste woord vooraan te zetten.
COPYWRITINGTIP 2: HOUD HET EENVOUDIG
Teksten schrijven (voor het web)? Ga voor het KISS-principe, ofwel: Keep it Simple, Stupid!
Je kan het vergelijken met het ‘less is more’-principe:
- maak het niet te moeilijk
- gebruik eenvoudige zinnen
- schrijf korte zinnen
Door middel van je webteksten probeer je wellicht je product of dienst te verkopen. Net zoals elk bedrijf of elke ondernemer heb je een specifieke doelgroep maar in principe wil/kan je aan iedereen verkopen. Iedereen. Zorg er dus voor dat je niemand uitsluit en houd het simpel. Het laatste wat je moet denken is: ik begrijp het, dus dan begrijpt iedereen het.
Ik zal nooit één van mijn eerste schrijfopdrachten bij een toenmalige werkgever vergeten. In mijn tekst had ik het woord ‘sinecure’ gebruikt. Daarop floot mijn manager me terug: “Nee, dit gaat onze doelgroep echt niet begrijpen.” Streep erdoor en vervangen dan maar. Door – oh, de ironie! – het woord ‘eenvoudig’. Frustratie langs copywriterszijde. Maar wellicht had mijn manager een terecht punt.
COPYWRITINGTIP 3: MAAK JE TEKSTEN VISUEEL AANTREKKELIJK
Het oog wil ook wat. Je mag blogs hebben die inhoudelijk in topconditie zijn, wanneer ze enkel bestaan uit grote blokken tekst zal uiteindelijk niemand ze graag lezen, hoe interessant ze ook zijn. Mensen zijn op zoek naar informatie en hebben doorgaans geen geduld. Ze willen dat de door hen gezochte informatie er meteen uitspringt. Maak je teksten dus scanbaar, vlot leesbaar en zorg voor voldoende afwisseling. Gebruik daarom genoeg:
- alinea’s
- titels en tussentitels
- witregels
- afbeeldingen en infographics
- call-to-actions
- vetgedrukte woorden of zinnen
TIP: Eenvoudige infographics (zoals hieronder bij tip 4) kan je makkelijk zelf maken in een ontwerptool zoals Canva.
COPYWRITINGTIP 4: GEBRUIK ACTIEVE ZINNEN
Een tekst met actieve zinnen leest doorgaans veel vlotter.
IK SCHRIJF DEZE TEKST = actief
- het onderwerp voert een handeling uit
- kort, dynamisch en duidelijk
DEZE TEKST WORDT DOOR MIJ GESCHREVEN = passief
- het onderwerp ondergaat een handeling.
- een vorm van ‘zijn’ of ‘worden’ (hulpwerkwoorden) + voltooid deelwoord
- meestal een door-bepaling
- lang, onpersoonlijk, afstandelijk
Je kan uiteraard gewoon eerst je tekst uitschrijven zonder hier aandacht aan te besteden. Lees je nadien je tekst na, controleer dan specifiek op het gebruik van passieve zinnen en maak er actieve zinnen van.
Ga je als een echte pro (actief) aan de slag met bovenstaande copywritingtips? Of zie je schrijven toch eerder als een noodzakelijk kwaad? Zet mij dan aan het werk als freelance copywriter. Ik laat jouw (web)teksten schitteren als pareltjes: duidelijk leesbaar, eenvoudig en de belangrijkste info eerst. Zo moet dat!